ICT


















Krijt en zwart bord behoren nog steeds tot het repertoire waaruit een leraar kan putten om zijn lessen vorm te geven, gelukkig maar hoeft het zich daar niet toe te beperken. Hieronder wil ik een aantal tools en sites opsommen die een les toch net dat tikkeltje beklijvender, gestructureerder en aanschouwelijker maken: gaande van foto's, smartphone applicaties tot bredere ICT-toepassingen.

Foto's

De integratie van foto's in het lesgebeuren is onontbeerlijk. Zeker in je voorbeeldfunctie als leerkracht helpt het als je heel snel kunt teruggrijpen op een collectie foto's zonder dat je vragen hoeft te stellen rond auteursrechtelijke bescherming of eventuele andere licenties die aan de meest foto's online hangen. Alle foto's uit deze blog komen uit deze fotosites.

De hiernavolgende sites geven heel wat resultaten bij zoekopdrachten in uiteenlopende domeinen. Vooral het allerlaatste voorbeeld (www.picnoi.com) is bijzonder: Terwijl de meeste (beroeps)fotografen al dan niet onbewust nog steeds geënsceneerde foto's nemen van allerhande locaties en gebeurtenissen met traditiegetrouw monotone en zogenaamd westerse groepen, richt "picnoi" zich op meer diversiteit, en op de schoonheid die zich in deze verschillen verbergt. Niet enkel in grootstedelijke context, maar meer en meer in alle Vlaamse scholen is dit reeds een realiteit die ook zijn reflectie moet kennen in het materiaal dat wij als leerkrachten aanbieden.



    Comic Generator

      In de pagina over 'schrijven' praat ik al in een aparte sectie over het gebruik van stripverhalen en cartoons in de lessen Duits. Via volgende sites kunnen eigen stripverhalen gegenereerd of zelf volledig gemaakt worden.
   
 http://stripgenerator.com/strip/create

 https://www.makebeliefscomix.com/Comix/

 http://www.wittycomics.com/make-comic.php

 http://www.toondoo.com/


    Online tools 

http://german.typeit.org/

Niet alle computerklavieren maken het ons gemakkelijk om bepaalde Duitse letters te typen, denken we daarbij aan de scherpe 's' (ß). Op deze webpagina kunnen we vrijuit Duits schrijven en zeer gemakkelijk die Duitse letters invoegen die niet standaard op onze klavieren staan. Nadien is het simpelweg kopiëren en plakken waar nodig. 

Youtube downloader

Aangezien er zoveel bruikbare filmpjes vrij online raadpleegbaar zijn op Youtube, is een betrouwbare en gratis converter zeker aangewezen om de content ook offline te kunnen blijven gebruiken. Een handigheid daarbij is de mogelijkheid om die offline filmpjes verder te bewerken door er bv. ondertitels bij toe te voegen of om het fragment zelf te verkorten.

    

    Interactive Tools

      Glogster

Glogster is een online tool die gericht is op het creëren van interactieve posters waarbij leerlingen op één digitaal canvas een collage kunnen maken van foto's, video's, beschrijvingen, citaten en grafieken die op een visueel-creatieve manier een volledig verhaal kunnen vertellen. Op hun online bibliotheek (Glogpedia) vind je al tal van voorbeelden voor het gebruik in taallessen, gaande van boekbesprekingen (zie hieronder) tot bespreking van tekstsoorten. 


Festisite


Festisite biedt tal van mogelijkheden voor het bewerken en personaliseren van gif's en afbeeldingen. Maar als taalleerkracht is vooral de woordfiguren interessant (zie hieronder). Dit leent zich uitstekend voor het inoefenen van woordenschat en als samenvatting van de geleerde woorden op het einde van een les. De leerlingen zelf aanzetten om met de woorden aan de slag te gaan is dan misschien nog het grootste voordeel. 



Educaplay

Educaplay is een collectief van interactieve spelletjes (zoekpuzzels, kruiswoordraadsels, woordverbindoefeningen, quizzen, invuloefeningen en andere.) die zeker en vast hun rol hebben als evaluatief element in de loop van en na een gegeven les. Net zoals de hogervermelde tools is ook Educaplay gratis te gebruiken.


Kruiswoordraadsels

Eclipsecrossword is één van de meest veelzijdige (gratis!) kruiswoordraadseltoepassingen online. De gemaakte oefeningen kunnen dan zowel offline (door gebruik te maken van de printoptie) als online geïntegreerd worden in jouw lesgebeuren (in bestaande websites, blogs en interactieve panels). Ook zijn er diverse opmaakmogelijkheden.

Shakespeak

Shakespeak is een online dienst waarbij studenten via sms, twitter of webinterface kunnen participeren in lessen: Ze kunnen stemmen op multiplechoicevragen of zelf een uitgeschreven antwoord neerschrijven waarna de resultaten onmiddellijk gepresenteerd worden in de PowerPoint van de les zelf.

Wordle

Wordle is een online word cloud generator waarbij je via vetdruk, kleurgebruik, tekstrichting en andere variabele elementen een figuratieve voorstelling van een woordenlijst kunt samenstellen. Zeker handig als samenvatting.


Flipgrid

Flipgrid kan gezien worden als een flip the classroom-toepassing waarbij de leerkracht een open vraag stelt aan de leerlingen en deze dan hun antwoord aanleveren in de vorm van een videoboodschap. Dit kan gericht zijn op feedback, als voorbereiding op een les, als brainstormsessies of voor tal van andere redenen. Het individuele karakter hiervan neemt de vrees weg om in grotere groepen jouw mening te geven. Het is verder uitstekend om iedereen te laten praten over een gekozen thema en niet steeds dezelfde leerlingen aan het woord te laten.


Quiz tools


Plickers is een tool die al enige tijd bestaat, en die zich afzet van de twee tools hierna omdat er slechts één smartphone nodig is. Er wordt online een quiz gemaakt met ja/neen - of met meerkeuzevragen en de leerlingen krijgen een blad met een symbool uitgereikt. Per antwoord roteren ze hun symbool als antwoord op de vraag en de leerkracht scant met zijn/haar smartphone de antwoorden. Het programma registreert de antwoorden en laat ze op het bord verschijnen. 



Socrative en Kahoot zijn twee applicaties die leerlingen aanmoedigt om hun smartphone te gebruiken bij het oplossen van quiz-vragen. Hun antwoorden verschijnen dan in real-time op het bord. Bij Socrative wordt er eerst een app gedownload, Kahoot is rechtstreeks op de website. Quizzen zijn een uitstekende manier om leerlingenfeedback te genereren of om na te gaan of de leerlingen hun lesdoelen bereikt hebben. 

Reacties

Populaire posts